Segons informa l’Organització Nacional de Trasplantaments (ONT), Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat van ser les bases amb major nombre d’intervencions en aquests procediments.

L’ONT ha registrat un total de 798 desplaçaments aeris durant el 2018 d’equips i òrgans pel seu posterior trasplantament. Aquesta dada suposa un increment del 38% en aquests operatius en els últims cinc anys i de l’11% amb respecte al 2017.

Del total d’operacions aèries realitzades l’any passat, 606 d’elles (76%) van ser executades per companyies privades (aerotaxis) i 192 (24%) per aerolínies comercials (en vols regulars del Grup Iberia i Air Europa). Aquests operatius són possibles gràcies a la col·laboració d’AENA i de les companyies aèries, així com a la gestió de l’ONT, encarregada de coordinar tot el procés.

970 òrgans desplaçats

El nombre d’òrgans transportats en avió l’any passat va ser de 970, superior al dels operatius aeris gestionats per l’ONT (798), donat que alguns vols porten més d’un òrgan. Aquesta xifra representa un 18% del total d’òrgans trasplantats a Espanya. El fetge (280) i els pulmons (261) són els òrgans que han estat desplaçats amb major freqüència, seguits pels ronyons (216), el cor (187) i el pàncrees (17). També han necessitat desplaçament per via aèria òrgans per altres trasplantaments menys freqüents, com multivisceral, el d’intestí o el de cor-pulmó.

Per dur a terme aquests procediments, la cooperació dels empleats dels aeroports espanyols amb el sistema espanyol de trasplantaments és fonamental. En aquest sentit, es van produir 125 prolongacions d’horari en els aeroports espanyols per facilitar a l’ONT els operatius de trasplantament, amb Sevilla al capdavant, que va allargar el seu funcionament en 17 ocasions, seguit per La Corunya, en 14. També ha estat necessari obrir d’urgència aeroports que ja es trobaven tancats 32 cops.

Madrid-Barajas Barcelona-El Prat van ser les bases que van participar en un major nombre d’ocasions en els dispositius aeris de trasplantament. Respecte a la col·laboració per part d’aeroports estrangers, es va haver de sol·licitar ajuda a aquestes instal·lacions en 16 ocasions.

Trasllat en vols regulars

En vols regulars només es traslladen fetges i ronyons, donat que són els òrgans amb major temps d’isquèmia o termini que poden aguantar des de que s’extreuen del donant fins que són implantats en el receptor. D’aquesta forma es van desplaçar 225 òrgans, sent el Grup Iberia el que va executar la major part d’aquestes operacions (201 òrgans). De la resta es va encarregar Air Europa.

Les companyies comercials col·laboren amb l’ONT de forma desinteressada. Tant el Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social com l’ONT reiteren un cop més, el seu agraïment a tots els professionals, empreses i entitats que col·laboren activament amb el sistema espanyol de trasplantaments, contribuint als seus assoliments.

 

Font: consalud.es

Notícia traduïda per l’AMTHC